GUITAR WORKSHOP

INTONATION ΓΙΑ ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΚΙΘΑΡΕΣ

Όταν λέμε intonation εννοούμε την εσωτερική ρύθμιση της κάθε χορδής έτσι ώστε το λειτουργικό μήκος της (δηλ. η απόσταση από το nut στο saddle) να είναι ακριβώς όσο πρέπει και να χωρίζεται από τα τάστα σε όσο σωστότερες νότες γίνεται. Μια κιθάρα που υποφέρει από intonation την καταλαβαίνουμε από το ότι ενώ μια συγχορδία σε μια περιοχή της ταστιέρας ακούγεται κουρδισμένη, σε μια άλλη περιοχή ακούγεται ξεκούρδιστη. Και έτσι, όπως κι αν κουρδίζουμε το όργανο, αυτό ποτέ δεν ακούγεται σε όλες τις περιοχές του κουρδισμένο. Αλλού είναι και αλλού δεν είναι. Ο τυπικός έλενχος του intonation γίνετε με ένα ηλεκτρονικό κουρδιστήρι. Πρέπει η νότα της ανοιχτής χορδής με τη νότα που πατάμε στο 12ο τάστο να είναι κέντρο, κουρδισμένες τέλεια. Μη συγκρίνετε την ανοιχτή χορδή με την αρμονική του 12ου τάστου. Αυτή η μέθοδος έχει αποδειχτεί λάθος και έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια (η αρμονική είναι ένα τμήμα της χροιάς της νότας και όχι η κανονική νότα). Επίσης την ώρα που κοιτάτε το κουρδιστήρι σας μην ακουμπάτε καθόλου τα κλειδιά γιατί αλλάζει ελαφρώς το τονικό ύψος και βγάζετε λάθος συμπεράσματα.

Στα ηλεκτρικά όργανα αυτή η ρύθμιση είναι εύκολο να γίνει γιατί τα saddles (βαγονάκια) πηγαίνουν μπρος-πίσω με βίδες. Στα ακουστικά όργανα δεν υπάρχουν βίδες. Σε κάποια από αυτά βλέπουμε ότι έχει γίνει προσπάθεια φτιάχνοντας ένα κόκαλο με διαφορετικό σημείο επαφής για την κάθε χορδή. Όμως πάλι δεν υπάρχει ακρίβεια γιατί το intonation είναι από τα ισχυρά συστατικά ενός set-up. Αλλάζοντας παραμέτρους όπως θέση βέργας, nut, τα φουσκώματα των ξύλων, αλλά κυρίως τις χορδές, οι κιθάρες αυτές πάντα έχουν ατελές intonation. Οι χορδές έχουν τεράστια ποικιλία κραμάτων και διαμέτρων με αποτέλεσμα ακόμα και να έχει γίνει intonation με μια συγκεκριμένη μάρκα, βάζοντας εμείς μια άλλη μάρκα αυτό να αλλοιώνεται, ακόμα και αν μιλάμε για το ίδιο πάχος χορδών. Χρυσός κανόνας για καλό intonation: Άπαξ και κάποιος σας το ρυθμίσει καλά, δεν αλλάζουμε ούτε το πάχος ούτε τη μάρκα ούτε το είδος των χορδών (π.χ από bronze σε phosphor -bronze). Κάθε κατασκευαστής κάνει άλλο κράμα μετάλλων. Κάθε κράμα μετάλλων έχει διαφορετική ελαστικότητα για να τεντώσει, άρα και άλλο μέγεθος χορδής για να αποδώσει μέσα στην κλίμακα των 440Hz τη σωστή συχνότητα.

Αφού λοιπόν τα ακουστικά όργανα δεν έχουν βίδες, ρυθμίζουμε ακριβώς για το set των χορδών που χρησιμοποιεί κάποιος με την εξής μεθοδολογία: κλείνεται προσωρινά η εγκοπή saddle και τοποθετείται πάνω στη βάση του saddle ειδική μπρούτζινη βάση η οποία μιμείται τα πιθανά radius του κάθε saddle, ενώ ταυτόχρονα έχει βίδες για να πηγαίνει η βάση στήριξης της κάθε χορδής μπρός και πίσω. Έτσι μπορεί ο τεχνικός να ρυθμίσει το intonation ακριβώς όπως πρέπει και μετά να αφήσει ίχνη πάνω στη βάση του saddle για το πού θα πρέπει να ακουμπάει το κόκαλο η κάθε χορδή. Η εργασία είναι πολύπλοκη. Πιθανότατα θα χρειαστεί επαναπροσδιορισμός της εγκοπής saddle, θα πρέπει να μετρηθούν και να ληφθούν υπόψη οι δυνάμεις με τις οποίες τραβάνε το καπάκι οι χορδές, να αποκατασταθεί η πλήρης λειτουργία του κρυστάλλου αν υπάρχει, και τέλος να φτιαχτεί ένα νέο saddle που θα σας απαλλάξει από την παραφωνία της κιθάρας σας.

Η εργασία αυτή στοιχίζει 100 ευρώ όταν δεν εμπλέκεται κρύσταλλος και 135 ευρώ όταν εμπλέκεται κρύσταλλος. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να την κάνει κάποιος που δεν ακούει πρόβλημα (ασχέτως αν κάτι φεύγει στο κουρδιστήρι του), ή κάποιος που παίζει μόνο στα 3 πρώτα τάστα. Η εργασία απευθύνεται στη μειοψηφία που παίζει σε όλο το μανίκι της ακουστικής κιθάρας και απελπίζεται που δε μπορεί να τη μαζέψει.

για να δείτε παρουσίαση της εργασίας πιέστε εδώ