ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΑΣΤΙΕΡΑΣ

Οι ταστιέρες των οργάνων, επειδή είναι ξύλινες, και το ξύλο πάντα έχει τάσεις μετακίνησης, συχνά παρουσιάζουν σχήματα παραμόρφωσης. Το σχήμα που έχει μια ταστιέρα επειδή αλλοιώθηκε με το πέρασμα του χρόνου είναι ένας τρομερά δεσμευτικός παράγοντας επιρροής στην ποιότητα ρύθμισης για άνεση παιξίματος. Επειδή αυτές οι παραμορφώσεις επηρεάζουν και το ύψος των τάστων όσο πιο έντονες είναι, τόσο πιο ψηλά θα πρέπει να ρυθμίσουμε τις χορδές για να μην ακούγονται κάποια πολύ ενοχλητικά τριξίματα. Η μέτρηση αυτών των φαινομένων απαιτεί εμπειρία και πολύ εξειδικευμένα όργανα μέτρησης.

Όσο πιο έντονα είναι τα σχήματα παραμόρφωσης, τόσο πιο δραστικές γίνονται και οι λύσεις αντιμετώπισης. Αν οι παραμορφώσεις είναι μικρές, τότε απλά το λαμβάνουμε ως έναν παράγοντα του set up και ρυθμίζουμε αναλόγως και το ύψος των χορδών. Αν οι παραμορφώσεις είναι μεσαίου επιπέδου, τότε σε μια αλλαγή τάστων προσθέτουμε και την εργασία του ισιώματος της ταστιέρας. Αν οι παραμορφώσεις είναι πολύ έντονες, τότε ή αλλάζουμε μανίκι ή αλλάζουμε όλη την ταστιέρα. Όταν διαπιστώνω τέτοια φαινόμενα, ασχέτως του μεγέθους τους, σημειώνω τις μετρήσεις στο προσωπικό αρχείο της επισκευής που θα βρίσκεται πάντα στον υπολογιστή μου. Έτσι, με τα χρόνια παρακολουθούμε το φαινόμενο πώς εξελίσσεται και λαμβάνουμε τις πιο εύστοχες αποφάσεις για το πώς και αν θα το αντιμετωπίσουμε.

Όταν σας ενημερώνω για κάποιο τέτοιο φαινόμενο, και ειδικά αν η αντιμετώπισή του είναι στα πλαίσια ενός set up, δε χρειάζεται να στεναχωριέστε ή να πανικοβάλλεστε. Συμβαίνει συχνά ακόμα και σε πανάκριβα ή ολοκαίνουρια όργανα. Ο λόγος που σας ενημερώνω είναι για να το παρακολουθείτε και εσείς μαζί μου στα μελλοντικά service και να μην απορείτε γιατί σε ένα άλλο όργανο ολόιδιο με το δικό σας η ρύθμιση του ύψους των χορδών του σας φαίνεται πιο βολική.

ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗΣ

Σύνδρομο ‘’S’’ : όταν κατασκευάζεται ένα όργανο, ο κατασκευαστής του έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε το μανίκι να είναι ολόισιο (έτσι θα έπρεπε τουλάχιστον!). Όταν οι χορδές φορεθούν, το τραβάνε με μια δύναμη πολλών κιλών με αποτέλεσμα αυτό να στραβώσει κάνοντας κοιλιά προς τα μέσα. Τότε έρχεται η σειρά της εσωτερικής βέργας να συμπιέσει το μανίκι και να το ισιώσει πάλι πίσω στην αρχική του θέση. Αν η βέργα αφού ισιώσει το μανίκι συνεχίσει να συμπιέζει, τότε το μανίκι στραβώνει προς τα πίσω. Αν αρχίσει να στραβώνει προς τα πίσω πριν ισιώσει στο κέντρο του, τότε λέμε πως έχουμε το σύνδρομο ‘’S’’ επειδή αυτό είναι και το σχήμα που αποκτά το μανίκι.

Σύνδρομο ‘’Rising Tongue’’ : πολλές φορές οι ταστιέρες, και ειδικά αυτές των βιδωτών μανικιών, φουσκώνουν στο ύψος των τελευταίων τάστων δημιουργώντας ένα μανίκι που δε μπορεί να ισιώσει με τίποτα εφόσον το τελευταίο τμήμα της ταστιέρας δεν υπακούει στις εντολές της βέργας (η βέργα επηρεάζει το μανίκι καταρχήν στο κέντρο του). Επειδή το σχήμα που αποκτά είναι σαν ‘’μια γλώσσα που σηκώνεται’’ το αποκαλούμε σύνδρομο ‘’Rising Tongue’’.

Στο αν θα συμβούν  αυτές οι παραμορφώσεις, παίζουν ρόλο τα εξής : πώς αποξηράνθηκε το ξύλο πριν γίνει μουσικό όργανο, πώς πλανίστηκε και επεξεργάστηκε κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, ποια είναι η φυσική τάση για μετακίνηση του ίδιου του ξύλου και πώς αντιμετωπίστηκε σε συνθήκες φύλαξης από όλους τους εμπλεκόμενους μέχρι να φτάσει στα χέρια σας. Η δικιά σας συμβολή για τέτοια στραβώματα είναι το να μην προσέχετε αυτά που περιγράφω στο άρθρο : Προστατέψτε τα όργανά σας.

GUITAR WORKSHOP